AWAS!
ASTORA ANTI-HADIS?
(Reaksi Debat Utusan Malaysia 25/2/2000)
Rencana `Akhirnya Astora Akur’ telah disiarkan dalam laman
http://www.parti-pas.org pada 21/2/2000 dan laman `tranung kite cyberlink’
(http://tranung.tripod.com) pada hari berikutnya.. Webmaster http://members.tripod.com/mindarakyat2/
juga meminta saya sumbangkan artikel
yang mengkhusus muzakarah isu Islam semasa untuk dipaparkan dalam lamannya.
Mulai 28/2/2000 laman `mindarakyat’ telah mewujudkan satu ruang baru yang
dinamakan Debat Siber khusus untuk memaparkan ulasan-ulasan saya
terhadap tulisan Astora Jabat. Terima kasih kepada webmasternya yang secara
sukarela membantu saya menyebarluaskan lagi hakikat kebenaran agama ini.
Suatu masa lalu saya pernah berhasrat untuk mewujudkan
laman web peribadi untuk tujuan itu, tetapi oleh kerana kesuntukan masa dan
kepakaran yang belum mencapai tahap efisien untuk menghasilkannya secara cepat,
maka hasrat itu belum terlaksana sehingga kini. Namun alhamduliLlah segala puji
bagi Allah yang telah mentakdir ada seorang insan yang hanya mengharapkan
ganjaran-Nya sudi membina satu ruang dalam lamannya untuk artikel saya. Hanya
Allah yang akan mengganjarinya.
Sebenarnya sokongan dan respon pembaca terhadap tulisan
saya amat menggalakkan. Bukan sahaja pembaca (pelayar web) di Malaysia, bahkan
rakyat Malaysia dari luar negeri seperti UK, USA dan Kanada. Rata-rata mereka
harap saya teruskan usaha menjelaskan kekeliruan-kekeliruan bikinan Astora itu.
Itu baru artikel saya tersiar dalam internet, belum lagi di dada akhbar perdana
(kecuali sebuah artikel tentang sumpah dengan al-Quran, tiga minggu lepas).
Sebab itu kita harap Astora akan siarkan semuanya kerana beliau pun ada
menyatakan bahawa pembacalah yang menjadi hakim dalam debat (atau lebih tepat,
muzakarah) antara saya dan beliau.
Pada Jumaat (25/2/2000), Astora menyambung jawapannya
terhadap kritikan saya tentang hukum bersumpah dengan al-Quran. Astora berkata
jawapannya akan tertumpu kepada tiga perkara iaitu sumpah dengan al-Quran,
perlaksanaan hudud zina zaman Rasulullah s.a.w. dan tentang kebolehan atau
penguasaan Bahasa Arab seseorang.
Pendapat yang syaz
Mula-mula sekali Astora membincangkan tentang syaz
(pendapat yang janggal). Dalam rencana saya yang terdahulu, saya mengatakan
pendapat ulama yang syaz tidak boleh dipakai dan tidak boleh dianggap
satu pendapat yang harus diikuti, apabila ia semata-mata pendapat dan
bertentangan dengan nas (al-Quran atau hadis sahih). Hal ini adalah jelas bagi
orang yang sejahtera akidahnya, iaitu ketaatan kepada Allah dan rasul mestilah
mengatasi segala ketaatan kepada yang lain. Menerima pendapat yang bercanggah
dengan sesuatu nas atau wahyu, samalah maknanya dengan menolak nas atau wahyu
itu sendiri. Menolak nas atau wahyu samalah dengan menolak Allah dan rasul.
Tetapi Astora melencong jauh apabila mengatakan, “…kadangkala
pendapat yang dianggap janggal itu hanya janggal pada sebilangan orang, suku
dan bangsa tertentu pada zaman tertentu, tetapi tidak dianggap janggal pada
orang, suku dan bangsa lain pada zaman lain.”
Kita telah mendefinisikan syaz itu sebagai pendapat
janggal yang bercanggah dengan nas, tiba-tiba Astora berfalsafah dengan
mengatakan sesuatu yang janggal itu adalah relatif dan tidak disepakati oleh
setiap orang pada setiap zaman. Beliau menyebut tentang kejanggalan basikal,
radio dan televisyen pada majoriti ulama Wahhabi suatu ketika dulu dan
kejanggalan penggunaan mesin percetakan di kalangan ulama al-Azhar ratusan
tahun dulu, yang mana benda-benda tersebut tidak lagi janggal pada pengikut
mereka di zaman ini. Perlu disedari bahawa `kejanggalan’ (basikal, radio, tv,
alat percetakan) yang Astora falsafahkan itu tidak termasuk dalam perkiraan
dosa atau pahala, sedangkan syaz yang kita maksudkan ada perkiraan dosa
jika diamalkan juga, kerana ada perlanggaran hukum yang terbit daripada nas
yang disalahi oleh pendapat yang syaz itu. Sekali lagi suka saya
mengingatkan Astora supaya memurnikan titik perselisihan (tahrir mahalli
al-niza’) terlebih dahulu sebelum berhujah.
Hadis sahih ahad
Dalam menyatakan pendirian tentang pendapat janggal ini,
Astora telah membuat kenyataan yang amat memeranjatkan saya dan orang yang
berilmu dalam bidang hadis, bahkan umat Islam yang mempunyai maklumat yang
minima tentang kedudukan hadis. Astora menulis, “Penulis sebenarnya bukan
saja menolak satu pendapat yang dianggap janggal, tetapi hadis sahih yang ahad
pun penulis tidak menerima juga dalam pensyariatan akidah dan penetapan hukum
kecuali bersandarkan al-Quran.”
Sekarang barulah saya dapat pastikan pendirian Astora terhadap
hadis. Sebelum ini (dalam siri rencana Astora Pendusta Agama) saya menyatakan
bahawa pendirian Astora ada berbau anti-hadis, tetapi dikhususkan sedikit
dengan menyebut `hadis sahih ahad’.
Sebelum pergi lebih jauh, elok kita meletakkan takrifan
yang jelas tentang istilah mutawatir dan ahad yang akan
dibincangkan. Dari segi cara sesuatu hadis itu sampai kepada kita melalui pentakhrijnya
(iaitu pengeluarnya seperti al-Bukhari, Muslim, al-Nasai dll.), ianya terbahagi
kepada mutawatir dan ahad.
Mutawatir ialah hadis
yang diriwayatkan di setiap peringkat/generasi oleh sejumlah rawi
(periwayat) yang mustahil pada adat dan logik, mereka itu bersepakat untuk
berdusta atas nama Nabi s.a.w. kerana ramainya bilangan mereka dan berjauhannya
tempat tinggal mereka serta mereka tidak kenal mengenal antara satu sama lain.
Namun hadis yang diriwayatkan itu tetap sama pada setiap rawi sama ada
pada lafaz (matan) atau maknanya. Bilangan sebenar rawi itu tidak
disepakati ulama, tetapi kebiasaannya hadis mutawatir ini diriwayatkan
oleh lebih daripada sepuluh orang rawi di setiap peringkat (Sahabat,
Tabi`in, Tabi` Tabi`in dan seterusnya sehingga sampai kepada pentakhrij /
mukharrij).
Manakala hadis ahad pula ialah semua hadis yang
tidak sampai darjat mutawatir. Jangan salah faham dengan menyangka hadis
ahad itu ialah hadis yang diriwayatkan oleh seorang rawi sahaja,
kerana itu menunjukkan kejahilan yang jelas. Ini kerana ahad (dengan
bacaan mad/panjang) itu sendiri bermakna beberapa orang, bukannya
seorang. (Dr. Muhd. Adib Salih, Lamahat fi Usul al-Hadith, al-Maktab
al-Islami, Beirut, m.s. 88 & 93)
Ulama bersepakat mengatakan bahawa hadis mutawatir itu
menatijahkan `ilm yaqini (pengetahuan yang pasti), sesiapa yang
menolaknya dikira murtad kerana mendustakan kata-kata atau perbuatan (hadis)
yang secara yakin sabit kepada Nabi s.a.w. Hadis ahad pula disepakati
oleh semua ulama sebagai menatijahkan `ilm zanni (pengetahuan di tahap
zan), wajib beramal dengannya dalam perkara ibadat dan hukum-hakam. Tetapi
dalam perkara akidah (kepercayaan), mereka berselisih pendapat tentang natijah
hadis ahad. Ibn Hazm dan Dawud (mazhab Zahiri), al-Karabisi, al-Harith
bin Asad al-Muhasibi dan satu riwayat daripada Imam Malik mengatakan hadis ahad
juga menatijahkan `ilm yaqini, manakala para ulama yang selain mereka
mengatakan ianya menatijahkan `wajib amal’ (dalam ibadat dan hukum-hakam)
sahaja dan bukannya `ilm yaqini. (Lihat rencana Astora Pendusta Agama
– siri II).
Kalau Astora tidak menerima hadis ahad dalam perkara
akidah (kepercayaan) seperti hadis tentang Imam al-Mahdi di akhir zaman, hadis
Dajjal, hadis-hadis berkenaan peristiwa akan datang, hadis-hadis berkaitan
ganjaran pahala yang tidak tersebut dalam al-Quran dan seumpamanya, kita boleh
maafkan, kerana memang ada pendapat segelintir kecil ulama Islam yang
berpendirian demikian atas dasar hadis ahad itu tidak menatijahkan `ilm
yaqini, maka tidak murtad sesiapa yang tidak mempercayainya. Tetapi
pendapat ini dianggap bid`ah apabila sesuatu hadis itu telah sahih dan
sabit daripada Nabi s.a.w.walaupun ianya ahad. (Dr. Sha`ban Muhd Ismail,
Hujjiyyah Khabar al-Ahad fi al-`Aqaid, Maktabah al-Kulliyyat
al-Azhariyyah, Kaherah).
Perlu ditegaskan bahawa ahadnya bilangan rawi
di kalangan Sahabat, Tabi`in dan Tabi` al-Tabi`in tidak sama dan amat jauh berbeza
dengan ahadnya bilangan kita umat Islam akhir zaman ini. Amatlah salah
jika kita menganggap orang lain zaman dahulu seperti kita hari ini yang hidup
dalam masyarakat yang penuh dengan kepentingan, perebutan, pengkhianatan dan
korupsi ini. Para Sahabat, Tabi`in dan Tabi` al-Tabi`in serta para pengikut
mereka secara ihsan, Allah s.w.t. telah redhai mereka dan mereka itu
redha dengan Allah s.w.t. (Surah al-Tawbah: 9). Mereka itu, jika pun ada
kesilapan, bukanlah disengajakan dan Allah s.w.t. mengampuni mereka. Kalau
mereka sengaja berdusta atas nama Nabi s.a.w., dengan mengadakan hadis yang
tidak Nabi s.a.w. ucapkan atau lakukan, bagaimana Allah s.w.t. meredhai mereka
seperti kenyataan ayat 9 Surah al-Tawbah itu?
Kalau kita boleh menerima Astora menolak hadis sahih ahad
dalam perkara akidah atas dasar ada segelintir ulama bid`ah berpandangan
demikian, bagaimana kita hendak terima beliau yang menolak semua hadis ahad
(walaupun sahih) dalam penetapan hukum kecuali yang berdasarkan al-Quran
sahaja? Sedangkan `hukum’ itu adalah bab amalan dan ibadat hamba kepada
Tuhannya dan seluruh ulama telah bersepakat bahawa hadis ahad, apabila
sahih dan sabit kepada Nabi s.a.w. maka ianya wajib diamal dan berdosa
meninggalkannya. Persepakatan mereka itu bukanlah lahir daripada pakatan
pemikiran mereka, tetapi berdasarkan amalan Nabi s.a.w. sendiri.
Antaranya:
1.
Telah sabit secara yakin bahawa Nabi s.a.w.
mengutuskan wakilnya untuk menyeru para raja dan pemerintah di negeri
sekeliling Madinah secara ahad (beberapa orang) sahaja daripada
Sahabatnya untuk menunaikan tugas tersebut. Suatu masa Nabi s.a.w. mengutuskan
seramai 12 orang utusan kepada 12 buah negeri secara serentak (ertinya seorang
untuk satu negeri – bilangan ahad yang paling kecil). Ini menunjukkan khabar
(perutusan) ahad itu adalah hujah yang diamalkan oleh Nabi s.a.w.
sendiri. Ini kerana, jika Nabi s.a.w. tidak memutuskan bahawa khabar seorang
(yang adil dan tidak fasiq) itu sebagai
cukup untuk mewajibkan amalan, nescaya Nabi s.a.w. tidak akan berpada dengan
seorang utusan untuk membawa Islam kepada penduduk negeri asing. Demikianlah
salah satu hujah yang dibawa oleh Imam al-Shafi`ie dalam kitabnya yang terulung
dalam ilmu Usul al-Fiqh, al-Risalah.
2.
Dalam masalah hukum misalnya, telah sabit
daripada fakta sejarah bahawa Nabi s.a.w. pernah mengutuskan seorang Sahabat
sahaja untuk memberitahu hukum baru kepada orang lain. Contohnya, masalah hukum
menghadap ke kiblat yang baru (dari Masjid al-Aqsa kepada Masjid al-Haram).
Imam al-Shafi`ie meriwayatkan daripada Ibn `Umar r.a. bahawa katanya: “Ketika
sekumpulan orang berada di Quba’ untuk menunaikan solat Subuh, tiba-tiba datang
seorang lelaki lalu berkata: “Al-Quran telah diturunkan kepada Rasulullah
s.a.w. memerintahkannya mengubah arah kiblat”, maka semua orang yang berada di
situ mengalihkan arah kiblat mereka dari arah Syam (Masjid al-Aqsa di Baitul
Maqdis) ke arah Ka`abah di Mekah.” Dalam berhujah dengan peristiwa ini, Imam
al-Shafi`ie berkata: “Penduduk Quba’ (dari kalangan kaum al-Ansar) merupakan
golongan Sahabat yang alim dan mahir dalam ilmu fiqah. Mereka telah sejak
sekian lama berkiblatkan Baitul Maqdis yang telah difardhukan Allah s.w.t. Mereka tidak akan sekali-kali meninggalkan
kiblat yang telah difardhukan Allah s.w.t. melainkan berdasarkan sesuatu yang
memang sabit hujahnya. Mereka tidak mendengar sendiri daripada Nabi s.a.w. dan
ayat al-Quran (al-Baqarah: 144) yang memerintahkan pertukaran arah kiblat. Maka
mereka itu menerima arahan al-Quran dan sunnah Nabi s.a.w. bukan berdasarkan
perkhabaran umum atau ramai, sebaliknya mereka beriman dan beramal berdasarkan
perkhabaran seorang sahaja, apabila seorang itu diketahui sebagai orang yang
amanah dan benar (thiqqah). (Lihat Imam al-Shafi`ie, al-Risalah,
m.s: 406 dan seterusnya).
3.
Imam al-Shafi`ie berhujah lagi dengan
sebuah ucapan Nabi s.a.w. sendiri, yang merupakan sebuah hadis sahih riwayat
al-Bukhari, yang bermaksud: “Allah merahmati seorang yang mendengar
kata-kataku lalu menghafaznya….” Kata al-Shafi`ie: “Apabila Nabi s.a.w.
menggalakkan seseorang (perhatikan: seorang) supaya mendengar ucapan baginda
dan menghafaznya, sudah tentu Nabi s.a.w. telah maklum bahawa pendengaran,
hafazan dan penyampaian seseorang itu menjadi hujah yang wajib dipakai oleh
umatnya, kerana seseorang itu menyampaikan daripada baginda hukum halal untuk
dilakukan oleh umatnya, haram untuk dijauhi, hudud untuk dilaksanakan, harta
untuk diambil dan diberi, tunjuk ajar dan nasihat dalam hal agama dan dunia.
Ini menunjukkan bahawa kadang-kadang ilmu fiqah itu dibawa oleh seorang yang
bukan faqih tetapi hafiz.”
Bahkan terdapat banyak lagi nas-nas dan bukti yang
menunjukkan beramal dengan khabar ahad itu adalah satu kewajipan dalam
hukum-hakam dan ibadat, bahkan juga dalam perkara aqidah, menurut majoriti ulama.
(Lihat nas-nas dan bukti lain dalam Dr. Muhammad Adib Salih, Lamahat fi Usul
al-Hadith dan juga buku-buku lain berkenaan Usul al-Hadith dan Usul
al-Fiqh).
Jadi bagaimana Astora boleh berkata beliau bukan sahaja
tidak menerima hadis ahad dalam perkara aqidah, bahkan dalam penetapan
hukum. Dari mana bid`ah sesat (anti-hadis) yang dibawa oleh pembicara agama
bernama Astora ini?
Mungkin juga Astora menganggap Syeikh Muhammad al-Ghazzali
(rahimahuLlah) juga tidak berpegang dengan hadis ahad, maka seolah-olah
beliau mendapat sandaran kukuh daripada Syeikh al-Ghazzali untuk menyuap
pembaca (yang kebanyakannya tidak berupaya membuat rujukan) dengan bid`ah tadi.
Sebenarnya Syeikh al-Ghazzali tidak pernah menyatakan beliau tidak memakai
langsung hadis ahad dalam perkara aqidah, apatah lagi dalam hukum-hakam.
Beliau cuma mengkritik beberapa hadis yang sahih dari segi sanadnya
(rantaian rawi) tetapi syaz atau lemah dari segi matan
(isi kandungan hadis itu). Ini bererti Syeikh al-Ghazzali hanya mengkritik
hadis yang lemah (kerana syaznya) walaupun ianya nampak sahih dari segi sanad
kerana diriwayatkan oleh Muslim contohnya. (Lihat Syeikh Muhammad al-Ghazzali, Turathuna
al-Fikriy fi Mizani al-Shar` wa al-`Aql,
IIIT, Virginia, USA, 1993, m.s: 143-154; dan juga al-Sunnah al-Nabawiyyah
bayna Ahli al-Fiqh wa Ahli al-Hadith, Dar al-Shuruq, Beirut, 1989, m.s:
122-129). Bagi ilmuan yang mendalami ilmu riwayah wa dirayah
al-hadith, mereka memahami bahawa apabila disebut sesuatu hadis itu sebagai
sahih, maka maksudnya ia sahih dari segi sanad dan matannya
sekaligus, melainkan dinyatakan sebaliknya.
Namun kadang-kadang ada pengkritik hadis mengatakan sesuatu
hadis sahih itu syaz kerana matannya dilihat secara zahir sebagai
bercanggah dengan matan hadis sahih yang lain atau sesuatu ayat
al-Quran. Ini tidak bermakna hadis tersebut terus dibuang dan tidak diamalkan,
kerana masih banyak ruang untuk menyelesaikan masalah percanggahan zahir itu,
antaranya dengan cara jamak (himpunkan dan gunakan kedua-dua nas yang
nampak bercanggah), ataupun dengan cara nasakh sekiranya diketahui nas
mana yang lebih dahulu dari segi tarikh, dan sekiranya tiada ikhtiar lagi
barulah ihmal (menolak mana nas yang lebih lemah antara kedua yang
nampak bercanggah itu). Itulah yang dinamakan disiplin ilmu, dan setiap bidang
itu ada disiplin ilmunya tersendiri. (Lihat Dr. Muhd Ibrahim al-Hafnawi, al-Ta`arudh
wa al-Tarjih, Dar al-Wafa, Kaherah, 1993). Adalah menjadi satu kesalahan
yang besar dan mengaibkan bagi orang yang mengaku mengaji dalam bidang hadis
dan syariah, tetapi apabila menghadapi sesuatu percanggahan zahir antara dua
nas atau pendapat, terus dibuangnya satu nas yang sahih dan sabit daripada Nabi
s.a.w. lalu mengisytiharkan pendiriannya sebagai tidak menerima hadis ahad
dalam pensyariatan aqidah dan penetapan hukum.
Bidang `Ulum wa Usul al-Hadith ini perlu
diketengahkan lagi dalam masyarakat kita supaya pegangan kepada al-Quran dan
sunnah itu menjadi lebih kukuh dalam pemantapan aqidah dan amalan umat Islam di
Malaysia khususnya. Usaha-usaha yang dibuat oleh Kerajaan Terengganu untuk
menubuhkan Maahad Darul Hadis (seperti yang diberitakan oleh Harakah
25/2/2000) amatlah dialu-alukan dan disokong sepenuhnya.
Analisis
pendirian
Berbalik kepada pendirian Astora menolak hadis ahad
sehingga dalam penetapan hukum, saya mempunyai analisis sendiri bagi
menghuraikan sebab mengapa Astora berpendirian demikian.
Astora menghadapi satu krisis pemikiran apabila berhadapan
dengan banyak hadis sahih (dalam kitab Riyadhu al-Salihin umpamanya)
yang secara terang-terangan melarang bersumpah dengan selain Allah s.w.t.
(termasuk nabi, Ka`abah, malaikat dan al-Quran juga, kerana semua itu adalah
selain Allah). Sedangkan beliau telah menemui pendapat ulama (antaranya Ibn
Qudamah) yang mengatakan bersumpah dengan al-Quran adalah mun`aqidah
(Astora terjemahkannya sebagai `sah’).
Malangnya Astora amat gelojoh menolak hadis Nabi s.a.w.
yang sahih (dengan alasan ahadnya) dengan mengutamakan pendapat manusia
(ulama) atas dasar fahamannya yang cetek terhadap istilah dan bahasa khusus
yang digunakan oleh seseorang ulama dalam penulisan mereka.
Astora juga bertambah pening kepala apabila ada tiga fatwa
daripada ulama al-Azhar yang mengatakan `sah’ bersumpah dengan al-Quran
(walaupun tanpa mengemukakan di mana rujukan terhadap ketiga-tiga fatwa
tersebut). Untuk menghilangkan pening kepalanya, Astora mengambil keputusan
mudah dengan menolak hadis dalam penetapan hukum, yang dipakai ialah al-Quran
sahaja!
Jika diteliti istilah dan bahasa Arab yang digunakan oleh
ulama yang mengatakan `sah’ bersumpah dengan al-Quran, ianya memberi maksud dan
fahaman yang berlainan dengan fahaman Astora. Maksud sebenar lafaz mun`aqidah
oleh Ibn Qudamah itu bukannya `sah dan harus dilakukan’ sepertimana yang
difahami dan digambarkan oleh Astora untuk mengkritik musuh parti sanjungannya
dan menuduhnya jahil dan malas mengkaji kitab, sehinggga mendakwa `Al-Azhar
setuju sumpah al-Quran’. Tetapi maksud mun`aqidah itu ialah nafizah
(terjadi dan terlaksana) sumpah itu walaupun dengan selain Allah. Namun
perbuatan bersumpah dengan selain Allah itu tetap dilarang dan berdosa jika
dilakukan berdasarkan hadis sahih yang banyak itu. Maksud `terjadi dan
terlaksana’ itu ialah orang yang bersumpah itu wajib melaksanakan kandungan
sumpahnya, jika tidak, dia wajib membayar kafarah al-Yamin (denda melanggar sumpah). Demikianlah juga
maksud tiga ulama al-Azhar dalam menyatakan hukum bersumpah dengan al-Quran,
kerana mustahil mereka dengan begitu senang menolak hadis-hadis sahih berkenaan
larangan bersumpah dengan selain Allah seperti yang dilakukan oleh Astora.
Sebenarnya masalah ini adalah sama dengan masalah seseorang
yang bersolat dengan menggunakan pakaian curi, pergi haji dengan duit loteri,
menceraikan isteri yang dalam keadaan haidh, nifas atau hamil dan masalah-masalah
lain yang seumpama. Semua amalan tersebut itu adalah terlaksana dan terjadi
kerana setiap amalan yang cukup rukun dan syaratnya maka ia dikira terlaksana (nafiz)
dan tidak perlu mengulanginya semula. Tetapi apakah semua amalan itu harus dan
boleh dilakukan oleh seseorang muslim? Jawabnya tidak, bahkan berdosa
melakukannya. Begitu juga dengan hukum sumpah dengan al-Quran dan lain-lain,
berdosa dan fasiq pelakunya jika tidak menganggapnya sama taraf dengan Allah
tetapi jika menganggapnya sama taraf dengan Allah, maka pelakunya terbatal iman
dan murtad. Hukum ini berdasarkan kitab Dalil al-Falihin Syarhu Riyadh
al-Salihin oleh Ibn `Allan.
Maka apakah wajar Astora menulis `Sumpah dengan al-Quran
sah’? Memang tidak wajar dan salah menulis pandangan salah sedemikian,
sebab itu pihak yang mula-mula berikrar hendak bersumpah dengan al-Quran pada
31 Ogos 1999 itu pun tidak bersumpah dengan al-Quran tetapi menyebut WaLlahi,
WabiLlahi, WataLlahi (bersumpah dengan nama Allah).
Tolak
pendapat bercanggah nas
Setelah jelas persoalan ini, tidak timbul lagi dakwaan
`memandang lekeh’ atau `menganggap diri lebih alim’ seperti yang didakwa Astora
terhadap saya. Astora sengaja menuduh saya memandang lekeh kepada Ibn Qudamah
walaupun saya telah tegaskan bahawa `sudah pasti beliau (Ibn Qudamah) lebih
hebat daripada kita zaman ini.’ Sesiapa yang biasa dengan ilmu Fiqh
Muqaran (Fiqah Perbandingan) tidak akan menuduh saya menganggap diri lebih
alim apabila saya berkata “Jika Ibn Qudamah mendakwa Imam Malik dan Shafi`ie
sealiran dengannya dalam masalah bersumpah dengan al-Quran, itu adalah dakwaan
tanpa bukti.” Kerana banyak riwayat-riwayat qawl (pendapat) dalam
kitab-kitab fiqah yang tebal berjilid-jilid itu menyatakan `ini pendapat si
polan’ tanpa merujuk kepada mana-mana sumber yang mengesahkan dakwaan si
penulis kitab itu. Maka itu dikatakan dakwaan tanpa bukti.
Satu titik yang amat penting yang perlu diperhatikan ialah
saya cuma mempertikai pendapat ulama yang digambarkan Astora sebagai bercanggah
dengan nas yang terang lagi sahih (lalu beliau menolak nas yang sahih itu untuk
mendokong pendapat yang difahaminya secara salah), sedangkan Astora mempertikai
dan menolak terus nas yang sahih lagi jelas dalam masalah hukum Islam. Mana
yang lebih berat dan lebih parah?
Berkenaan soalan Astora, apakah saya sudah membaca ratusan
kitab fiqah yang menyebut pandangan-pandangan seperti yang disebut oleh Ibn
Qudamah, jawapan saya, seseorang muslim itu tidak perlu menghabiskan umurnya
untuk membaca ratusan bahkan ribuan kitab untuk mencari sesuatu kebenaran,
bahkan cukup dengan mendalami al-Quran dan hadis yang sabit daripada Nabi
s.a.w. yang merupakan sumber rujukan primer Islam. Yang selain daripada itu
adalah rujukan sekunder yang hanya dirujuk untuk memahami sesuatu yang tidak
dapat difahami secara terus daripada al-Quran dan hadis. Namun saya tidak
sekali-kali mengatakan bahawa khazanah kitab-kitab tinggalan ulama silam itu
sebagai tidak perlu dimanfaatkan, sebaliknya ia perlu bagi memahami rujukan
primer (al-Quran dan hadi) yang tidak jelas, tetapi janganlah menghabiskan usia
dengan membaca semua kitab yang ditinggalkan ulama silam jika sekiranya sesuatu
masalah itu telah jelas hukumnya berdasar al-Quran dan hadis serta beberapa
buah kitab rujukan sekunder.
Para pembaca yang memerhati dan prihatin akan dapat
mengesan metodologi ini dalam setiap artikel saya.
Allah
bersumpah dengan makhluk
Sekali lagi Astora kecundang apabila berhujah dengan
perbuatan Allah bersumpah dengan bintang, matahari, bulan, malam, siang dan
lain-lain sebagai satu bukti menunjukkan sah dan harus manusia bersumpah dengan
selain Allah. Katanya Allah bersumpah dengan makhluk, maka manusia pun boleh
brsumpah dengan makhluk.
Memang segala perbuatan dan sifat Allah boleh ditiru dan
dicontohi oleh manusia selagi tiada larangan dan tegahan khusus kepada sesuatu
perbuatan atau sifat itu. Contohnya manusia hendaklah bersifat seperti sifat
Allah yang penyayang, pemurah, pemberi pertolongan dan seumpamanya. Tetapi
manusia tidak harus bahkan dilarang bersifat dengan sifat-sifat seperti tinggi
diri (al-Aliy), besar diri atau takabbur (al-Mutakabbir) dan
seumpamanya kerana ada larangan dan tegahan khusus dari meniru sifat-sifat itu
sama ada di dalam al-Quran atau hadis. Allah memang bersumpah dengan makhluk,
tetapi Allah melarang hamba-Nya bersumpah dengan sesama makhluk dan Dia
kehendaki hamba-Nya bersumpah dengan nama dan sifat-Nya sahaja. Maka dalam
masalah sumpah ini, manusia tidak diharuskan meniru perbuatan Allah kerana ada
larangan khusus dalam hadis Nabi-Nya s.a.w.
Demikian jugalah dengan masalah mencarut yang suka
diheboh-hebohkan oleh Astora. Memang Allah s.w.t. ada mencarut dalam al-Quran
dan Nabi s.a.w. juga dalam hadis dengan perkataan seperti furuj, sau’ah,
budh`u dan seumpamanya, tetapi semuanya itu kena pada tempatnya. Maka
manusia juga boleh mencarut jika kena pada tempatnya seperti dalam pengajian
fardhu `ain, sains biologi (pembiakan manusia) dan seumpamanya, kerana tiada
nas yang melarang perbuatan mencarut yang kena pada tempatnya. Yang dilarang
ialah mencarut yang tidak kena pada tempatnya. Itulah hakikat yang diperkatakan
oleh seorang ulama: “Mencarut jika kena pada tempatnya tidak salah, Allah
pun ada mencarut dalam al-Quran, tapi sudah tentu kena pada tempatnya.”
Tetapi Astora suka sangat memutar belit kenyataan itu dengan mengambilnya
secara ringkas “…ulama P** menuduh Allah mencarut…”
Antara qadim dan makhluk
Astora berkata saya mencedok pandangan Muktazilah kerana
menganggap al-Quran makhluk. Ini merupakan fitnah Astora terhadap saya. Saya
kata al-Quran `dari segi sebuah buku yang dicetak’ seperti yang ada hari
ini adalah makhluk (yang jadid / baharu), maka tidak harus bersumpah
dengannya. Memang cetakan al-Quran yang terdapat dalam mushaf, di
dinding-dinding masjid, di dalam kitab-kitab agama itu adalah makhluk. Apakah
Astora tidak dapat bezakan antara al-Quran yang makhluk dan yang qadim
(azali). Al-Quran yang qadim, yang Muktazilah katakan sebagai makhluk
itu ialah al-Quran yang berada di alam maya, yang wujud sejak azali lagi dan
akan kekal walaupun dunia ini hancur kiamat. Ada pun cetakan al-Quran itu,
tidak diperselisihkan lagi bahawa ianya makhluk. Bukan sahaja Muktazilah, Imam
Ahmad yang melawan Muktazilah dan mempertahankan keqadiman al-Quran itu
pun bersetuju mengatakan bahawa cetakan atau tulisan al-Quran itu adalah
makhluk. Apakah Astora tidak jelas dalam persoalan ini? Kalau kail hanya
sejengkal, jangan cuba memancing di lautan ilmu Firaq Islamiyah ini.
Rujuk dan studilah dulu kitab Firaq Islamiyah seperti al-Milal wa
al-Nihal (al-Syahrastani), al-Fisal fi al-Ahwa’ wa al-Milal wa al-Nihal
(Ibn Hazm), Maqalat al-Islamiyyin (al-`Asy`ari), al-Farqu bayna
al-Firaq dan lain-lain lagi.
Qarinah
yang khusus untuk hudud
Tentang isu hudud yang Astora katakan pengadilan kes zina
pada zaman Nabi s.a.w. dan Khulafa al-Rasyidin tanpa menggunakan empat saksi
dan meminta saya merujuk kitab I`lam al-Muwaqqi`in (Astora telah
sebutkannya secara betul, alhamduliLlah, setelah beberapa kali saya menegurnya
kerana salah sebut: A`lam al-Muwaqqi`in), maka saya telah merujuk kitab
itu sejak lama dulu, tetapi saya faham lain daripada yang Astora faham. Astora
faham setiap qarinah (isyarat sampingan) itu boleh dipakai dalam masalah
hudud sehingga mendakwa rakaman video dan kamera pun boleh mensabitkan
kesalahan hudud, tetapi saya berkata qarinah yang boleh dipakai dalam
masalah hudud hanya khusus untuk yang bersifat qati`ah (muktamad dan
yakin) sahaja, dan bukan semua qarinah, kerana sebarang syubhah
(keraguan ) dalam masalah hudud akan menggugurkan hukuman dan menurunkannya kepada
ta`zir (denda) sahaja. Saya tidak pasti sama ada Astora ada kelulusan
atau tidak dalam ilmu qadha’ syar`ie, sehingga boleh membawa fahaman
yang meleset sebegitu terhadap kandungan kitab Ibn Qayyim al-Jawziyah itu.
Untuk mendapatkan ulasan yang detail tentang masalah ini sila rujuk
artikel saya bertajuk `Umar r.a. Pelaksana Hudud, Bukan Pengubah (http://www.parti-pas.org – berita
15/11/1999)dan Astora Pendusta Agama - siri II & III (http://members.tripod.com/mindarakyat2
– Debat Siber) atau di laman Pas seperti alamat di atas pada berita
bertarikh 8/10/99 dan 20/10/99.
Dan akhir sekali alhamduliLlah kerana Astora telah menerima
teguran saya supaya tidak mudah menggambarkan orang lain tidak mahir berbahasa
Arab. Teguran itu diterima mungkin kerana beliau telah sedar bahawa dirinya
juga ada kelemahan seperti semua orang ada kelemahan, setelah saya buktikan
beberapa kelemahannya dalam kaedah bahasa
Arab yang digunakannya. Saya juga menyedari bahawa diri saya ada banyak
kelemahan.
Cuma Astora tidak menyatakan sama ada beliau menarik balik
atau tidak tuduhannya terhadap Mu`awiyah bin Abi Sufyan dan ramai orang ternama
Islam yang digambarkannya sebagai
bersumpah secara palsu, yang mana saya mengkritiknya bahawa yang dikatakan
sumpah palsu itu sebenarnya bukan sumpah, tetapi bai`ah atau persetiaan
untuk menuntut bela.
Semoga muzakarah ini memberi kebaikan kepada semua orang,
khususnya umat Islam di Malaysia.
Sekian, wassalam `ala man ittaba`a al-huda.
alimuda@hotmail.com
2 Mac 2000
2 Mac 2000
# Reaksi kepada Debat Utusan Malaysia 3/3/2000
akan menyusul tidak lama lagi.
ASTORA ANTI HADIS
(SAMBUNGAN)
Bersih diri
Kita
kembali kepada beberapa buah rencana Astora yang dikarangkan khas untuk
membersihkan dirinya daripada dakwaan anti-hadis. Dalam rencana bertajuk ‘Menolak
hukum, tolak hadis tidak kafir? (MM, 12 Nov. 2000), Astora menulis,
“Seorang lulusan al-Azhar yang pro-Pas menuduh penulis sebagai
anti-Hadis dalam Internet kerana membawa pandangan Imam asy-Syafi`I, Imam Abu
Hanifah dan ulama-ulama al-Azhar berkenaan. Barangkali dia menganggap pandangan
itu rekaan penulis kerana dia tidak mengetahui bahawa ia pandangan Imam
asy-Syafi`I, Imam Abu Hanifah dan lain-lain ulama. Dia tidak sedar bahawa dia
cetek ilmu agama. Lalu dia mengutuk penulis tanpa usul periksa.”
Lihat
dia telah cuba berdusta lagi! Adakah saya mendakwa Astora anti-hadis kerana
membawa pandangan Imam al-Syafi`e, Abu Hanifah dan ulama al-Azhar? Sedangkan
pandangannya yang saya kritik sebenarnya ialah “…hadis sahih yang ahad pun
penulis tidak menerima juga dalam pensyariatan akidah dan penetapan hukum
kecuali bersandarkan al-Quran.” (Utusan Malaysia, 25 Feb. 2000). Ini
adalah pemikiran anti-hadis yang jelas lagi terang. Saya nak tanya Astora, di
mana dan bila Imam al-Syafi`e, Abu Hanifah dan ulama al-Azhar berkata hadis
sahih ahad tidak boleh diterima sama ada dalam bab akidah dan juga
hukum-hakam? Sebaliknya Imam al-Syafi`e berkata, sesiapa yang menolak hadis
sahih ahad dalam bab ahkam `amaliyyah (hukum-hakam amalan ibadat)
seperti solat, zakat, puasa, haji dan seumpamanya adalah jatuh kafir. (Lihat
semula fatwa al-Azhar bertarikh 1 Feb. 1990 yang terkandung dalam buku
al-Ghazali itu atau untuk lebih muktamad, rujuk kitab-kitab Usul al-Fiqh
yang muktabar seperti al-Risalah). Bab amalan ibadat itu adalah bab
hukum-hakam, yang Astora tolak penggunaan hadis sahih ahad di dalamnya.
Jadi bagaimana pula dia berdusta mendakwa pandangannya sama dengan pandangan
Imam al-Syafi`e? Namun di sini, kita tidak ingin menuduh Astora jatuh kafir
seperti pandangan Imam al-Syafi`e yang sebenarnya, kita cuma menuduh dengan
bukti bahawa beliau membawa bid`ah anti-hadis.
Apa
pula pendapat Abu Hanifah sebenarnya, sehingga Astora mendakwa bahawa
pendapatnya juga sama dengan imam besar itu? Adakah Abu Hanifah berkata seperti
Astora? Tidak! Dakwaan Astora adalah dusta di atas nama ulama. Sebenarnya ulama
dalam mazhab Abu Hanifah (atau Hanafi) yang terkenal dengan dengan pendapat
hadis ahad tidak boleh berdiri sendiri dalam penetapan hukum ialah `Ali
bin Muhammad al-Bazdawi (400 – 482H =1010 – 1089M) dalam kitabnya yang bernama Kanzu
al-Wusul dalam ilmu Usul al-Fiqh yang terkenal dengan gelaran Usul
al-Bazdawi, di mana beliau menulis, maksudnya, “Dakwaan bahawa hadis
ahad menatijahkan ilmu yakin adalah batil, kerana dalam perkhabaran berbentuk
ahad ada andaian. Bila ada andaian, tiada yakin. Dan sesiapa yang menafikan
hakikat ini, sesungguhnya dia telah membodohkan dirinya dan menyesatkan
akalnya!” (Lihat Kasyfu al-Asrar `an Usul al-Bazdawi, 2/375)
Pandangan
al-Bazdawi inilah yang diikuti oleh segelintir ulama al-Azhar seperti Syeikh
Muhammad Abduh (1849-1905M) , Mahmud Syaltut (1893-1963M) , Mahmud Abu Daqiqah
dan diikuti oleh Muhammad al-Ghazali. Apa yang nyata, mereka semua tidak pernah
berkata hadis ahad tidak diterima dalam penetapan hukum. Mereka cuma
berpegang bahawa hadis ahad tidak menatijahkan ilmu yakin seperti ayat
al-Quran atau hadis mutawatir.
Cuma
dari segi teori akal semata-mata, memanglah perkhabaran dalam bentuk ahad
(bukan mutawatir) ada sedikit andaian yang menyebabkan ia tidak sampai
tahap yakin 100%. Kerana itu dikatakan khabar ahad menatijahkan zann
(kepercayaan 51-99%) sahaja, tetapi zann bukan sama dengan ‘ragu-ragu’
dalam Bahasa Melayu seperti yang kita telah dalilkan dengan ayat-ayat al-Quran
di atas. Dan oleh kerana itu juga, khabar ahad tidak diterima secara
mutlak dalam persoalan akidah dan kepercayaan, kerana persoalan itu hanya boleh
diterima secara yakin berdasarkan ayat al-Quran atau hadis mutawatir
sahaja. Atas dasar ini, majoriti ulama berkata tidak kafir orang yang menolak
hadis sahih ahad dalam bab akidah dan kepercayaan seperti hadis sahih
berkenaan Imam Mahdi yang datang akhir zaman, syafaat Nabi s.a.w. di padang
Mahsyar, mukjizat-mukjizat yang berlaku
kepada Nabi s.a.w. dan seumpamanya.
Namun
ini tidak sekali-kali meletakkan orang yang menolak hadis sahih ahad ini
dalam keadaan tidak bersalah, kerana seluruh ulama Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah
berkata orang yang menolak hadis yang telah ternyata sahihnya adalah ahli
bid`ah seperti bid`ah pemikiran puak al-Mu`tazilah dan al-Khawarij yang telah
hancur ditelan zaman. –Dr. al-Qaradawi, al-Marji`iyyah al`Ulya…, m.s:
124.
Hadis sahih ahad dalam akidah
Walau
bagaimanapun, para ulama al-Muhaqqiqun (yang muktabar lagi tajam dan
tepat pandangannya) telah mengemukakan dalil yang bernas bahawa hadis sahih ahad
juga adalah hujah dan wajib dipakai dalam persoalan akidah dan kepercayaan.
Seorang guru yang saya pernah menadah ilmu dengannya, mempunyai hasil karya
dalam pelbagai bidang ilmu Islam sebanyak lebih daripada 50 buah,
berpengkhususan dengan cemerlang dalam ilmu Usul al-Fiqh, alim dalam
tafsir dan hadis, bernama Syeikh Dr. Sya`ban Muhammad Ismail (semoga Allah
s.w.t. melanjutkan usianya) telah membahaskan dengan baik dan bernas sekali
akan kehujahan hadis ahad dalam perkara akidah dalam bukunya bertajuk Hujjiyyah
Khabar al-Ahad fi al-`Aqidah, terbitan Dar al-Nur, Kaherah, cetakan
pertama 1991M.
Beliau
menyimpulkan bahawa majoriti ulama Usul al-Fiqh dan ulama `Ilmu
al-Kalam (satu ilmu tentang kemahiran bercakap banyak dan berdebat
menggunakan ketajaman akal) mengatakan hadis ahad bukanlah hujah dalam
perkara akidah. Manakala sejumlah yang tidak kecil juga ulama Islam berpendapat
hadis ahad adalah hujah dalam perkara itu, apabila hadis ahad itu
sahih dan diterima oleh umum umat Islam (idza sahha wa talaqqat-hu
al-ummah bil qabul) –Dr. Sya`ban Muhammad Ismail, Hujjiyyah… m.s:
21- 23. Hadis sahih ahad yang diterima umum umat Islam ialah hadis
bertaraf sahih yang diriwayatkan oleh imam-imam hadis dalam kitab induk hadis
mereka, terutamanya Imam al-Bukhari dan Imam Muslim dalam kitab al-Sahih
mereka.
Ketika
membentangkan hujah kedua-dua belah pihak, Dr. Sya`ban berkata (di m.s: 24)
bahawa orang yang meneliti kitab-kitab Usul al-Fiqh akan mendapati
majoriti ulama (yang dimaksudkan ialah ulama Usul al-Fiqh, bukan ulama
Islam secara umum) tidak membawa sebarang dalil yang menunjukkan khabar ahad
tidak boleh dijadikan hujah dalam perkara aqidah, selain daripada hujah akal
semata-mata berasaskan teori “khabar ahad hanya menatijahkan zann,
dan ini tidak memadai dalam perkara akidah.”, sambil menukilkan pandangan
al-Bazdawi seperti yang saya terjemahkan di atas dan pandangan beberapa ulama Usul
al-Fiqh yang lain seperti Imam al-Ghazali dalam al-Mustasfa (1/145),
al-Isnawi dalam Nihayah al-Sul (1/23) dan al-Amidi dalam al-Ihkam fi
Usul al-Ahkam 2/32, 54, 55).
Manakala
dalil sejumlah ulama yang mengatakan hadis ahad yang sahih dan diterima
umum umat Islam adalah hujah dan diterima dalam bab akidah (seperti juga dalam
bab amalan, tanpa perbezaan) adalah bersandarkan ayat-ayat al-Quran, hadis
sahih, ijmak para Sahabat r.a. dan pegangan para ulama Salaf sebelum kemunculan
pemikiran al-Khawarij, al-Muktazilah dan ulama ilmu kalam. Sebahagian daripada
dalil-dalil pendapat ini telah saya tulis dalam rencana ‘Awas! Astora
anti-hadis?’, maka rujuklah di situ bagi sesiapa yang berkeinginan.
Cuma
di sini saya ingin tekankan bahawa maksud-maksud sejumlah ayat al-Quran yang
jelas dan terang (muhmakat) memerintahkan kita beramal dan menerima
pakai khabar yang ahad apabila dipercayai kesahihannya. Antaranya Allah
s.w.t. memerintahkan wakil kaum yang pergi belajar ilmu agama (tafaqquh fiddin)
supaya mengajarkan ilmu apabila mereka kembali kepada kaum mereka dan hendaklah
kaum mereka itu menerimanya walaupun wakil mereka itu tidak sampai tahap mutawatir
(maksud Surah al-Tawbah: 122). Ilmu agama termasuklah tentang bab akidah, di
samping bab amal ibadat.
Allah
s.w.t. juga memerintahkan pemerintah menjalankan hukum hudud berdasarkan
bilangan saksi yang tidak sampai tahap mutawatir. Orang yang berzina
dihukum sebat 100 kali (jika tidak muhsan) atau rejam (jika muhsan) adalah
berdasarkan perkhabaran empat orang saksi yang dipercayai (maksud Surah al-Nur:
2). Ini belum sampai darjat mutawatir dan yakin 100% kebenaran
persaksian mereka kerana masih ada walau sedikit andaian sebaliknya. Walaupun
begitu, Allah s.w.t. sudah mewajibkan pemerintah percaya dan beramal dengan
khabar yang dibawa oleh empat saksi itu, apabila mereka adil dan boleh dipercayai.
Dalam masalah lain, Allah s.w.t. hanya mensyaratkan dua orang saksi sahaja
untuk menerima dan beramal berdasarkan keterangannya. Maka jelaslah bahawa
menerima hadis ahad dalam bab amalan dan akidah/kepercayaan adalah wajib
apabila ternyata hadis itu sahih dan diterima umum umat Islam.
Seterusnya
(di m.s: 49 – 57), Dr. Sya`ban membuat tarjih (pengukuhan pendapat) dan
memilih pendapat yang mengatakan hadis ahad yang sahih adalah hujah
dalam perkara akidah seperti juga dalam perkara amal ibadat, dengan membawa
pandangan para ulama al-Muhaqqiqun (mahir dalam semua bidang, bukan
dalam Usul al-Fiqh sahaja). Dr. Sya`ban menyenaraikan 12 orang ulama
terkenal yang berpendapat sedemikian iaitu 1)Imam Malik bin Anas (m. 179H)
berdasarkan riwayat al-Syawkani dalam kitab Irsyad al-Fuhul m.s: 48; 2)
Imam al-Syafi`e (m. 204H) dalam kitabnya al-Risalah m.s: 461; 3) Imam
Ahmad bin Hanbal (m. 241H) dan sahabat-sahabat Abu Hanifah sendiri, -riwayat
Abu al-Khattob dalam kitab Syarhu al-Kawkab al-Munir 2/249, 250; 4)
al-Husayn al-Karabisi (m. 245H) -riwayat Ibn Hazm dalam kitab al-Ihkam fi
Usul al-Ahkam 1/112; 5) Dawud bin Khuwayz Mandad (m. 390H) –riwayat
al-Zarkasyi dalam kitab al-Bahru al-Muhit 1/243; 6) Ibn Kajj (m. 405H) –
riwayat al-Zarkasyi dalam kitab yang sama 4/263; 7) Imam Ibn Hazm (m. 456H)
dalam kitabnya al-Ihkam fi Usul al-Ahkam 1/112 dan selepasnya; 8) Imam
Ibn Qayyim al-Jawziyyah (m. 751H) dalam kitabnya Mukhtasar al-Sawa`iq
al-Mursalah 2/571; 9) Imam Badruddin al-Zarkasyi (m. 794H) dalam kitabnya al-Bahru
al-Muhit 4/262; 10) Syeikh Muhammad Zahid al-Kawthari (m. 1371H) dalam
kitabnya Nazorah `Abirah m.s: 108; 11) Prof. Dr. Syeikh Muhammad Mahmud
Faraghli (Dekan Kulliyah al-Syariah wal Qanun, al-Azhar) dalam kitabnya Buhuth
fi al-Sunnah al-Mutohharah 2/137) dan 12) Syeikh Muhammad Nasiruddin
al-Albani (seorang ulama hadis Timur Tengah yang terkenal, meninggal dunia
beberapa tahun lepas) dalam sebuah risalahnya bertajuk Wujub al-Akhdzi bi
Hadith al-Ahad fi al-`Aqidah wa al-Raddu `ala Syubah al-Mukhalifin.
Saya
juga yakin ulama tafsir dan hadis yang terkemuka seperti al-Tabari, Ibn Kathir,
al-`Iraqi, Ibn Hajar al-`Asqalani, al-Sakhawi, Ibn Hajar al-Haythami,
al-Munawi, al-Suyuti dan seluruh ulama Islam (terkecuali tiga empat orang yang
khilaf) adalah berpendapat seperti 12 orang ulama yang disenaraikan oleh Dr.
Sya`ban ini. Inilah juga pandangan dan pendapat yang dipegang oleh seorang
ulama hadis dan tafsir al-Muhaqqiq abad ke-20, Syeikh Ahmad Muhammad
Syakir (1892 – 1958M, bersambung nasabnya kepada Saydina al-Husayn bin `Ali)
dalam kitabnya al-Ba`ith al-Hathith fi Ikhtisor `Ulum al-Hadith, m.s:
35-37, cetakan Dar al-Kutub al-`Ilmiyyah, Beirut. Demikian juga
pendirian ulama terkemuka zaman kini, Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam
kitabnya al-Marji`iyyah al-`Ulya fi
al-Islam li al-Qur’an wa al-Sunnah (m.s: 121 – 125), yang membuat ulasan
yang amat menarik dan memutuskan perselisihan melalui pendekatan ulama al-Muhaqqiqun,
iaitu pendekatan Tahrir mahalli al-niza` sebelum berbahas. Cuma yang
berselisih dan bercanggah dengan meraka ialah segelintir ulama Usul al-Fiqh
terutama dalam mazhab Abu Hanifah yang dipelopori oleh al-Bazdawi dan diikuti
oleh segelintir ulama moden seperti Muhammad Abduh, Mahmud Syaltut dan Muhammad
al-Ghazali.
Berdasarkan
senarai ulama yang dibawa oleh Dr. Sya`ban Muhammad Ismail di atas, yang
semuanya berpendapat hadis ahad yang sahih adalah hujah dan diterima
dalam perkara akidah, sama seperti dalam perkara hukum-hakam dan amal ibadat,
maka tidak mudah untuk kita mendakwa pendapat mereka adalah lemah ataupun untuk
mengatakan pendapat mereka adalah pendapat minoriti ulama. Sebaliknya, pendapat
yang mengatakan sebaliknyalah merupakan pendapat minoriti dan tidak berasaskan
dalil selain logik akal semata-mata. Di kalangan ulama Usul al-Fiqh
mereka dikatakan majoriti, tetapi di kalangan seluruh ulama Islam, sebenarnya
pendapat mereka adalah minoriti kecil dan lemah.
Syeikh
Muhammad Nasiruddin al-Albani pula dalam risalahnya itu telah menyenaraikan
perkara-perkara akidah dan kepercayaan yang dipegang oleh umat Islam
berdasarkan hadis-hadis sahih yang bertaraf ahad. Jika pendapat yang
mengatakan hadis sahih ahad tidak diterima dalam bab akidah, maka
seluruh kepercayaan itu terpaksa ditolak dengan sejumlah besar nas-nas hadis
sahih yang terdapat dalam kitab-kitab besar hadis termasuk al-Bukhari dan
Muslim. Antara perkara-perkara akidah yang berasaskan hadis sahih ahad
itu:
1. Syafaat Nabi s.a.w. yang
terbesar ketika di padang Mahsyar.
2. Syafaat baginda untuk
orang-orang yang berdosa di kalangan umat yang mengikut sunnahnya.
3. Semua mukjizat baginda
selain al-Quran, dan mukjizat nabi-nabi yang lain yang tidak tersebut dalam
al-Quran.
4. Sifat-sifat fizikal baginda
seperti wajah, ketinggian, rambut, cara berjalan, berpakaian dan lain-lain yang
terdapat dalam hadis-hadis al-syama-il (sifat-sifat Nabi s.a.w.).
5. Hadis-hadis yang menyebutkan
tentang permulaan makhluk, sifat malaikat, jin, syurga, neraka, dan sebagainya.
6. Hadis-hadis tentang khususiah
(keistimewaan) baginda yang dihimpunkan oleh al-Suyuti dalam al-Khasa-is
al-Kubra.
7. Kepercayaan terhadap
jaminan syurga bagi sepuluh orang Sahabat r.a.
8. Keimanan terhadap
soalan malaikat Munkar dan Nakir dalam kubur.
9. Keimanan terhadap
wujudnya azab kubur.
10.Keimanan kepada sifat kubur yang
menekan dan menghimpit orang yang ingkar.
11.Keimanan kepada dua timbangan Mizan
(baik dan jahat) di akhirat.
12.Keimanan kepada kewujudan
titian Sirat.
13.Keimanan kepada kewujudan
bejana Nabi s.a.w. (al-Hawdh) di akhirat, sesiapa yang meminum daripadanya
tidak akan dahaga selama-lamanya.
14.70 ribu umat baginda masuk ke
syurga tanpa hisab.
15.Para nabi disoal di Mahsyar
tentang tabligh (penyampaian dakwah) mereka.
16. Keimanan
kepada riwayat-riwayat yang sahih daripada hadis tentang sifat Kiamat, Mahsyar
dan hari kebangkitan semula.
17. Keimanan kepada qadha’ baik
dan jahat semuanya daripada Allah s.w.t.
dan Dia telah menulis nasib seseorang di Luh Mahfuz lagi, sama ada
bahagia, celaka, rezeki dan ajal.
18. Keimanan kepada al-Qalam yang
menulis segala perkara.
19. Keimanan bahawa al-Quran
adalah Kitab Allah secara hakikat, bukan majaz.
20. Keimanan bahawa Arasy dan
al-Kursiy itu adalah hakikat, bukan majaz.
21. Keimanan bahawa umat Islam
yang mati dalam keadaan ada dosa besar tidak kekal diazab dalam neraka.
22. Kepercayaan bahawa ruh para
syuhada berterbangan di syurga.
23. Allah s.w.t. mengharamkan
tanah daripada menghancurkan jasad para nabi.
24. Allah s.w.t. memiliki para
malaikat yang menyampaikan kepada Nabi s.a.w. selawat dan salam daripada
umatnya.
25. Keimanan kepada tanda-tanda
Kiamat seperti turunnya Imam al-Mahdi, nabi Isa a.s., keluarnya Dajjal,
binatang besar dan lain-lain yang terdapat dalam hadis sahih ahad.
26. Umat Islam berpecah kepada 73
golongan, 72 sesat dan akan ke neraka dan satu sahaja akan masuk syurga, iaitu
yang berpegang dengan Islam yang diamal oleh para Sahabat daripada Nabi s.a.w.
dalam akidah, ibadat dan petunjuk.
27. Keimanan kepada nama-nama
Allah s.w.t. dan sifat-sifat-Nya yang tidak terdapat dalam al-Quran seperti
bersemayam di langit, turun ke bumi pada waktu-waktu tertentu dan sebagainya.
28. Keimanan kepada mikraj
Nabi s.a.w ke langit tertinggi dan baginda melihat tanda-tanda kebesaran Allah
s.w.t. seperti gambaran azab neraka dan nikmat syurga.
Berkata
Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani dalam risalahnya itu, seperti yang
dinukilkan oleh Dr Sya`ban (Hujjiyyah… m.s: 55): “Ini adalah
sebahagian daripada akidah Islam yang kita ketahui hanya melalui hadis ahad
yang sahih dan diterima umum umat Islam, ada beratus-ratus yang lain lagi, dan
aku tak sangka seorang muslim berani menolak atau menyatakan keraguan tentang
kebenarannya.”
Cuma
jika persoalan dibangkitkan tentang hukum orang yang menolak hadis sahih ahad
dalam bab akidah ini, adakah ia kafir? Jawabnya, tidak boleh kita menghukumkan
kafir, seperti hukum yang dibuat oleh
sesetengah budak-budak bersemangat yang mengaji aliran hadis di Timur
Tengah. Ini kerana perkara akidah yang lahir daripada hadis-hadis sahih ahad
(atau kemungkinan ia sampai darjat mutawatir jika dihimpunkan
riwayatnya), ulama tidak bersepakat tentang kekufuran orang yang menolaknya,
sebaliknya apa yang disepakati akan kekufuran orang yang menolaknya ialah
perkara yang diketahui secara sedia/dharuri oleh umum umat Islam (ma `ulima
bi al-dharurah atau ma`lum fi al-din bil-dharurah). Perkara ini
(sedia diketahui umum umat Islam) tidak hanya terhasil dengan sejumlah hadis
sahih ahad atau hadis yang ada kemungkinan mutawatir. Oleh kerana
itu, seluruh ulama Islam Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah dalam semua aliran
(Asy`ariyyah, Maturidiyyah, Hanbaliyyah, Mutakallimin, Ahli Hadis, Ahli
Feqah dan Ahli Tasauf) tidak mengkafirkan puak Mu`tazilah dan Khawarij,
sebaliknya mereka menghukumkan sebagai ahli bid`ah, tidak lebih daripada itu.
–Lihat al-Qaradawi, al-Marji`iyyah al-`Ulya…, m.s: 124.
Hadis
sahih ahad dalam hukum-hakam
Itu
semua tentang hadis sahih ahad dalam bab akidah. Bagaimana pula
pandangan ulama tentang hadis sahih ahad dalam bab amalan dan
hukum-hakam, yang mana Astora tidak mahu terima juga hadis sahih ahad, kecuali
bersandarkan al-Quran sahaja? Benarkah pendapatnya sama dengan pendapat Imam
al-Syafi`e, Abu Hanifah dan ulama al-Azhar? Kajian kita di atas membuktikan
dakwaan Astora ini adalah satu dusta besar.
Berkenaan
ada sesetengah hadis sahih ahad yang terdapat dalam kitab al-Bukhari,
Muslim dan hadis-hadis lain yang terbukti sahih tetapi tidak diamalkan oleh
sesetengah ulama khususnya dalam mazhab Hanafi, kita tidak boleh dengan mudah
menuduh mereka menolak hadis itu kerana alasan ianya ahad.
Sebenarnya
zaman Abu Hanifah (80 -150H) belum ada kitab hadis yang khusus mengumpulkan
hadis-hadis sahih seperti Sahih al-Bukhari dan Muslim. Tambahan pula,
ketika itu banyak hadis-hadis palsu direka atas pelbagai tujuan sama ada
politik, fanatik mazhab feqah atau pemikiran, berniat baik untuk menggalakkan
umat Islam membanyakkan amalan, atau untuk tujuan merosakkan Islam dari dalam.
Oleh kerana itu, Abu Hanifah amat berhati-hati sebelum menerima sesebuah hadis
yang beliau belum pasti kesahihannya. Kedudukannya yang jauh daripada pusat
perkembangan hadis (di Madinah) menyebabkan banyak juga hadis tidak sampai
kepadanya. Ada juga hadis yang sampai kepadanya, tetapi melalui jalan yang
tidak sahih pada pertimbangan beliau ketika itu. Sebagai gantinya, beliau
banyak menggunakan qiyas ataupun ketajaman akal untuk mengeluarkan hukum feqah
dengan berlandaskan kefahamannya yang mendalam terhadap al-Quran dan maqasid
syariah, bukan berlandaskan akal semata-mata. Itu sebabnya aliran feqahnya
di Baghdad digelar Madrasah al-Ra’yi (aliran pendapat) –Lihat Dr. Abdul
Karim Zaydan, al-Madkhal li Dirasat al-Syari`ah al-Islamiyyah, m.s: 130
– 135.
Sekiranya
Abu Hanifah dan pengikutnya hidup di zaman yang telah ada kitab-kitab yang
menghimpunkan hadis sahih, sudah tentu mazhab beliau tidak banyak berselisih
dengan mazhab yang lain dan sudah tentu beliau juga tidak dituduh mengutamakan
akal daripada nas atau menolak hadis sahih ahad. Untuk makluman pembaca,
kitab Sahih al-Bukhari baru muncul pada abad ketiga Hijrah kerana
al-Bukhari hidup antara tahun 194 – 256 Hijrah.
Muslim pula hidup antara tahun 204 – 261 Hijrah, Abu Dawud (202 – 275H),
al-Turmudzi (209 – 279H), al-Nasai (215 – 303H) dan Ibn Majah (209 – 273H). Ini
satu hakikat sejarah yang perlu disedari oleh orang yang teringin hendak
berbicara tentang syariat Islam terutama yang melibatkan hadis. –Lihat tajuk
kecil Dawru al-Tarikh fi Dirasat al-Hadith (m.s: 281 – 288) dalam kitab al-Hadith
al-Nabawi wa Riwayatuhu oleh Dr. `Ali Abdul Fattah `Ali Hasan, Dar
al-Wafa’, cet. 1, 1990.
Maka
adalah gelojoh dan jahil orang yang berhujah dengan pendapat Abu Hanifah dan
ulama mazhabnya dalam menolak sesebuah hadis sahih dan mendakwa itu adalah
mazhab Abu Hanifah. Sedangkan Abu Hanifah sendiri berkata, maksudnya “Tiada
siapa pun berhak untuk berfatwa dengan pendapat kami selagi dia tidak tahu dari
mana sumber kami berkata.” –Lihat Syeikh Muhammad Jamaluddin al-Qasimi
(1866 – 1914M), Qawa`id al-Tahdith, m.s: 91, cetakan `Isa al-Halabi,
t.t.
Sebagai
ilmuan yang berdisiplin, kita juga dilarang mendedahkan sesuatu perkara kepada
orang awam jika perkara itu boleh merosakkan pemahaman masyarakat. Imam
al-Bukhari (al-Sahih, 9: 140) dan Muslim (al-Sahih, Kitab
al-Iman: 50) meriwayatkan daripada Mu`az bin Jabal bahawa Nabi s.a.w.
melarangnya memberitahu orang ramai (yang tidak faham) tentang hak hamba yang
mengucap dua kalimah syahadah dengan sebenarnya daripada hati dan tidak
mensyirikkan Allah s.w.t. sedikit pun, balasannya ialah Dia tidak mengazabnya
dalam api neraka. Larangan itu kerana ditakuti orang awam akan bertawakal
sahaja dengan dua kalimah syahadah itu tanpa berusaha untuk menambah amal
ibadat. Ini diberitahu oleh Mu`az ketika beliau hampir menghembuskan nafas
terakhir kerana takut berdosa tidak menyampai ilmu daripada Nabi s.a.w. (Syeikh
Jamaluddin al-Qasimi, op. cit., m.s: 100)
Al-Bukhari
juga meriwayatkan daripada Saydina `Ali bahawa beliau berkata, “Ucapkanlah
kepada manusia apa yang mereka faham, apakah kamu suka mereka akan mendustakan
Allah dan Rasul-Nya?”(al-Qasimi, ibid.)
Ibn
Mas`ud pula berkata (riwayat Muslim), “Tidaklah kamu ucapkan kepada satu
kaum sesuatu yang tidak difahami akal mereka, melainkan ia menjadi fitnah
kepada sebahagian mereka.” (al-Qasimi, op. cit., m.s: 101)
Jadi
amatlah tidak wajar dan membingungkan, apabila Astora gelojoh memaparkan
pendapat-pendapat segelintir ulama yang terbukti lemah untuk ditatap oleh
pembaca yang umumnya tidak memahami hakikat dan sumber apa yang dibincang,
seperti ‘menolak hukum, tolak hadis tidak kafir’. Ini telah menjadi fitnah
kepada umum umat Islam, meneguhkan fahaman anti-hadis dan menambahkan
perpecahan.
Seperkara penting perlu disebut, memang di peringkat teori Usul
al-Fiqh atau `Ilmu al-Kalam terdapat segelintir ulama daripada mazhab Hanafi,
berpendapat hadis sahih ahad tidak boleh berdiri sendiri untuk menentukan hukum
sama ada wajib atau haram (maksudnya hukum sunat atau makruh boleh ditentukan
oleh hadis itu). Tetapi di peringkat praktikal, tiada seorang pun di kalangan
mereka yang didapati membelakangkan hadis sahih dalam fatwa mereka, walaupun
fatwa itu hanya bersandarkan hadis ahad sahaja. Jadi, dari segi praktikalnya,
seluruh ulama termasuk ulama mazhab Hanafi menggunakan hadis bertaraf ahad sebagai sumber hukum apabila hadis itu
terbukti dan diterima umum umat Islam sebagai hadis sahih. Kalau pun mereka
menolaknya, bukan kerana atas alasan hadis itu ahad, tetapi kerana hadis itu
tidak sahih pada pandangan mereka.
Sehinggakan Dr. al-Qaradawi berkata, “Kita berani putuskan secara
pasti bahawa semua para fuqaha’ Islam daripada semua aliran mazhab, di semua
tempat, sama ada mazhab yang masih kekal atau yang telah terhapus, yang masih
ada pengikut atau tiada lagi, semua mereka berpegang kepada al-sunnah/hadis dan
berhukum kepadanya apabila ia ternyata sahih pada mereka, sebagai satu juzuk
daripada agama Allah s.w.t. dan mereka tidak berkhilaf tentang perkara itu,
sama ada mereka daripada Madrasah al-Ra’yi (mazhab Hanafi) atau Madrasah
al-Hadith (mazhab selain Hanafi)” (al-Marji`iyyah al-`Ulya… m.s: 74)
Sebagai contoh, cuba kita rujuk kitab induk mazhab Hanafi, iaitu
kitab al-Hidayah Syarhu Bidayah al-Mubtadi (4 juzuk 2 jilid) karangan `Ali bin
Bakr al-Marghinani (m. 593H) dan syarahnya yang bernama Fathu al-Qadir (8
jilid) oleh Syeikh Kamaluddin bin al-Hummam (m. 861H).Begitu juga kitab besar
al-Mabsut (30 juzuk) karangan Muhammad bin Ahmad al-Sarakhsi (m. 483H), kitab
Bada-i` al-Sona-i` fi Tartib al-Syara-i` (7 juzuk) karangan Abu Bakr bin Mas`ud
al-Kasani (m. 578H) dan kitab Raddu al-Muhtar `ala al-Durri al-Mukhtar yang
terkenal dengan Hasyiyah Ibn `Abidin (8 jilid) karangan Muhammad Amin bin `Umar
yang terkenal dengan gelaran Ibn `Abidin (m. 1252H = 1836M) juga boleh dirujuk.
Kita tidak akan dapati dalam kitab-kitab induk mereka ini,
walaupun satu hukum yang menunjukkan mereka membelakangkan hadis sahih sama ada
ahad atau mutawatir. Lihatlah persoalan hukum murtad, hukum rejam penzina dan
seumpamanya, kita dapati mereka juga sepakat mengamalkan hadis sahih yang
berkenaan hukum itu itu walaupun ia bersendirian dan tiada nas jelas daripada
al-Quran. Jika ada mana-mana hukum yang mereka berselisih pendapat dengan
mazhab lain, bukan kerana mereka membelakangkan hadis atas alasan ia ahad,
tetapi kerana hadis itu tidak sahih pada pendapat mereka. Ini samalah juga dengan
faktor perbezaan pendapat antara mazhab-mazhab selain Hanafi, bahkan juga
merupakan antara faktor perbezaan pendapat antara ulama dalam mazhab yang sama.
- Lihat pandangan al-Qaradawi dalam kitabnya, al-Marji`iyyah al-`Ulya… (tajuk
kecil al-Sunnah `inda Madrasah al-Ra’yi, m.s: 70 – 74)
(Ilmuan yang mengkaji faktor dan sebab perselisihan ulama akan
mengerti hakikat ini. Bagi seseorang pengkaji yang berminat mengetahui
sebab-sebab perselisihan ulama secara terus selepas perbincangan sesuatu
hukum,kitab karangan Ibn Rusyd al-Hafid (m. 595H), Bidayah al-Mujtahid wa
Nihayah al-Muqtasid (empat juzuk) adalah amat baik untuk dibaca, tetapi
memerlukan kekuatan dan penguasaan Bahasa Arab yang mendalam. Namun, pengkaji
perlu berhati-hati kerana kadang-kadang Ibn Rusyd kurang berhati-hati dalam
menyandarkan sesuatu pendapat dalam mazhab selain mazhabnya (Maliki), kerana
ada pendapat yang lemah dalam sesuatu mazhab dikatakan seolah-olah itu pendapat
yang dipegang dalam mazhab itu).
Untuk menutup mulut orang yang bergantung kepada teori Usul
al-Fiqh dan `Ilmu al-Kalam tanpa merujuk praktis ulama Islam dalam kitab feqah
tentang penggunaan setiap hadis yang terbukti sahih (tanpa mempersoalkan sama
ada ia ahad atau mutawatir) dalam penetapan hukum, maka adalah amat tepat jika
kita membawa hujah Imam Ibn Qayyim al-Jawziyyah (m. 751H) dalam kitab I`lam
al-Muwaqqi`in `an Rabbil `Alamin (2/ 323) bahawa orang-orang yang menolak
penggunaan hadis sahih ahad yang bersendirian dalam penetapan hukum (yang tidak
ada nas al-Quran) tidak mampu menjawab apabila dibawa contoh-contoh praktikal
tentang hukum haram menghimpunkan antara seseorang wanita dengan ibu saudaranya
sebagai isteri, haram perkahwinan adik beradik sesusu seperti haram adik
beradik senasab, hukum halal khiyar al-syart, al-syuf`ah, gadaian ketika bukan
dalam musafir, hukum pesaka untuk nenek, hukum haram berpuasa dan solat bagi
perempuan yang haidh dan nifas, hukum berkabung bagi perempuan yang kematian
suami, hukum wajib kaffarah ke atas orang yang bersetubuh siang hari bulan
Ramadhan, hak pesaka 1/6 untuk cucu perempuan sebelah anak lelaki seperti hak
anak perempuan si mati, hukum potong tangan pencuri kali kedua dan banyak lagi
hukum yang amat panjang jika hendak disebutkan semua. Kata Ibn al-Qayyim,
hadis-hadis berkenaan hukum yang tersebut itu semuanya ahad walaupun sesetengah
ulama berbeza pendapat tentang kesahihan sebahagiannya. – Lihat Syeikh
Jamaluddin al-Qasimi, Qawa`id al-Tahdith, m.s: 149, 150 dan Dr. Yusuf
al-Qaradawi, al-Marji`iyyah al-`Ulya…, m.s: 99, 100.
Setelah pembaca membaca ulasan saya ini, sekali lagi, hukumlah
sama ada kata-kata Astora ini sesuai untuk saya atau lebih sesuai untuk beliau
sendiri: “Dia tidak sedar bahawa dia cetek ilmu agama. Lalu dia mengutuk
penulis tanpa usul periksa.”
Kita nasihatkan Astora bacalah sekurang-kurangnya kitab-kitab
al-Qardawi (al-Madkhal li Dirasat al-Sunnah al-Nabawiyyah, Kayfa Nata`amalu
ma`a al-Sunnah al-Nabawiyyah dan al-Marji`iyyah al-`Ulya…) yang dikarang khas
untuk membetulkan fahaman terhadap sunnah/hadis setelah ia bercelaru dengan
pemikiran Muhammad al-Ghazali dalam kitab al-Sunnah al-Nabawiyyah bayna Ahli
al-Fiqh wa Ahli al-Hadith. Lebih baik lagi jika ditambah dengan kitab-kitab
muktabar yang lain. Lepas itu, sedarkan diri siapa cetek ilmu dan siapa jahil.
Lihat diri dan ukur siapa yang malas membaca dan siapa yang kurang melakukan
penyelidikan ilmiah. Jangan asyik-asyik kitab Muhammad al-Ghazali yang sebuah
dua itu dijadikan rujukan muktamad seolah-olah tiada kitab lain yang lebih
muktabar dan seolah-olah tiada ulama lain yang lebih ‘menggunung’ ilmunya
berbanding syeikh itu. Semoga Allah s.w.t. mengampunkan kekurangan dan
kesilapan Syeikh Muhammad al-Ghazali.
Jika Astora berani, sila siarkan kepada umum tulisan saya ini.
Mungkin ia terlalu panjang untuk disiarkan di akhbarnya. Sebagai alternatif,
siarkan alamat laman-laman web (URL) yang memaparkan tulisan saya. Biar pembaca
yang memutuskan siapa dusta, siapa jahil, siapa cetek ilmu, siapa malas membaca
dan siapa kurang menyelidik secara ilmiah. Saya tidak risau setakat orang
hendak berkata saya cetek ilmu, asalkan saya tahu lalu saya manfaatkan, saya
tidak tahu lalu saya belajar, saya tahu orang lain tidak tahu lalu saya tolong
beritahu.
Demikian jawapan saya untuk noktah yang pertama (Astora mendakwa
tuduhan anti-hadis terhadapnya adalah satu tuduhan palsu yang direka oleh puak
pembangkang untuk menjatuhkan imejnya dan dakwaan kononnya saya membuat
kesimpulan serong terhadap apa yang beliau tulis tentang hadis ahad). Ia
terlalu panjang dan memenatkan pembaca, tetapi demi menegakkan kebenaran,
menghapuskan kebatilan, menyuluh kesamaran dan menyebarkan ilmu pegetahuan,
maka saya memikul beban ini dengan pertolongan Allah s.w.t.
Dengan itu, nyatalah dakwaan anti-hadis terhadapnya bukanlah satu
tuduhan palsu atau kesimpulan serong, kerana tiada siapa daripada ulama Islam
sebenarnya yang menolak hadis sahih dalam perkara hukum-hakam dan amal ibadat
dengan alasan ia bertaraf ahad. Kalau ada segelintir (yang tidak sampai
bilangan jari sebelah tangan) yang menolak hadis sahih ahad pun, itu adalah
dalam perkara akidah dan kepercayaan. Itu pun dengan hujah yang longgar, amat
lemah dan telah terbukti roboh apabila dibahaskan secara benar-benar ilmiah,
menyebabkan pendapat mereka itu tidak wajar lagi dipromosikan kepada umum,
melainkan oleh orang yang ingin membuat fitnah dalam masyarakat.
Kerana itu, kita mengesyaki Astora mempunyai agenda untuk
menafikan sebahagian hukum Islam yang telah disepakati umat Islam turun temurun
(berdasarkan dalil sahih) apabila beliau mempropagandakan faham ‘hadis sahih
ahad tidak boleh dipakai dalam akidah dan hukum-hakam’ dan ‘tolak hukum, tolak
hadis tidak kafir’ (yang sebenarnya merupakan faham pemikiran puak bid`ah
Mu`tazilah dan Khawarij, dan dipropagandakan semula oleh puak orientalis dan
sekularis untuk tujuan melengahkan penyatuan suara kebangkitan Islam). Ini
telah terbukti bila beliau menolak ijmak umat Islam dalam semua mazhab tentang
hukum bunuh si murtad yang enggan bertaubat dan hukum rejam penzina muhsan yang
telah sabit, atas alasan tiada dalil ayat al-Quran dan dalil hadis hanyalah
ahad sahaja walaupun hadis itu sahih. (Lihat rencana-rencana saya sebelum ini
untuk mengesahkan dakwaan sahih ini)
Sebagai tambahan, sukalah saya menyebutkan bahawa apa yang
dipegang oleh Imam Abu Ishaq al-Syatibi (m. 790H) dalam kitab al-Muwafaqat dan
didedahkan semula oleh Astora tidak semestinya muktamad. Al-Syatibi adalah
seorang imam besar dalam ilmu Usul al-Fiqh khususnya dalam menghuraikan teori
maqasid syar`iyyah dalam kitabnya yang tersebut itu. Tetapi pendapatnya tentang
taraf sunnah/hadis berada di tempat kedua selepas al-Quran, atas alasan
al-Quran qat`ie manakala sunah pula zanni, adalah satu pendapat yang boleh
dipertikaikan, kerana banyak juga ayat al-Quran yang kefahaman maksudnya adalah
zanni (disebut zanniy al-dalalah) walau pun kesabitan/kesahannya daripada Allah
s.w.t. adalah qat`ie (disebut qat`iy al-thubut). Dalam keadaan ayat-ayat yang
zanniy al-dalalah (dan ini amat banyak dalam al-Quran), kedudukan hadis adalah
sama taraf dengannya dalam bertindak sebagai penghurai (mubayyin), kerana tanpa
penggunaan hadis berkaitan, ayat itu tidak difahami atau difahami secara salah
daripada apa yang dikehendaki oleh Allah s.w.t. dan rasul-Nya s.a.w.
Sebagai contoh, ayat 180 daripada surah al-Baqarah memberi faham
harus berwasiat kepada ibu bapa dan kaum kerabat waris dalam pembahagian harta
pesaka. Tetapi hukum ini tidak boleh diamalkan atas penjelasan Nabi s.a.w.
dengan sabdanya yang bermaksud, “Ketahuilah, tiada wasiat untuk waris (yang
menerima harta pesaka)”. Jadi tanpa penggunaan hadis ahad ini secara serentak,
ayat tersebut akan difahami secara salah. Makannya, hadis bukan bertaraf kedua,
sebaliknya sama taraf kehujahannya dengan al-Quran apabila ia sahih. Perlu
ditekankan bahawa tiada satu pun hadis yang sahih bercanggah dengan al-Quran,
seperti kata Imam Ibn Qayyim al-Jawziyyah dalam kitabnya al-Turuq al-Hukmiyyah
(muka surat 72-73): “Apa yang dipersaksikan oleh Allah dan rasul-Nya, bahawa
tidak sekali-kali ada satu sunnah yang sahih pun yang bercanggah dengan
al-Quran. Bagaimana ini boleh terjadi, sedangkan Rasulullah s.a.w. itu adalah
penghurai kepada kitab Allah s.w.t. itu dan ke atasnya diturunkan, dengannya
Allah s.w.t. memberi hidayat kepadanya dan dia disuruh mengikutinya, dan dialah
makhluk yang paling alim terhadap tafsiran dan maksudnya.”
Contoh lain penggunaan hadis/sunnah secara serentak dan sama taraf
dengan al-Quran ialah kedudukan wanita yang haidh dan nifas terhadap perintah
umum solat dan puasa dalam al-Quran. Al-Quran tidak mengecualikan wanita itu
daripada kewajipan solat dan puasa, sebaliknya hadislah yang bertindak
mengecualikannya, bahkan mengharamkannya bagi wanita haidh dan nifas itu. Jika
hadis tersebut dibelakangkan, dikemudiankan atau tidak digunakan, nescaya ada
orang yang mewajibkan wanita haidh dan nifas bersolat dan puasa seperti orang
akil baligh yang lain.
Pendirian al-Syatibi yang diikuti oleh sebilangan besar pengarang
buku-buku perundangan Islam ini telah dibahaskan secara ilmiah dan kritikal oleh
Syeikh Dr. Abdul Ghani Abdul Khaliq (1908 – 1983M), seorang profesor dan pakar
rujuk ilmu Usul al-Fiqh, bekas ketua jabatan Usul al-Fiqh di Universiti
al-Azhar, menjadi guru di al-Azhar selama lebih 40 tahun dan hampir 500 tesis
sarjana dan kedoktoran dalam bidang al-Fiqh dan Usul al-Fiqh diselia, yang
salah seorang hasil didikannya ialah Syeikh Dr. Taha Jabir al-`Ulwani (pengarah
IIIT di USA). Kritikan terhadap al-Syatibi tersebut dibuat secara panjang lebar
dalam kitabnya yang bernama Hujjiyyah al-Sunnah, yang pertama kali dicetak oleh
IIIT pada 1986. Kitab setebal 540 muka surat tersebut sebenarnya adalah tesis
Phd beliau (Dr. Abdul Ghani) yang dihasilkan pada tahun 1940 lagi. Antara ulama
yang membahaskan (munaqasyah) tesis beliau itu ialah seorang ulama yang kuat
berpegang dengan pendapat bahawa hadis ahad tidak boleh bersendirian dalam
penetapan hukum, iaitu Syeikh Mahmud Syaltut, yang mengikuti aliran Syeikh Muhammad Abduh. Syeikh Syaltut terpaksa akur
dengan kekuatan hujah Dr. Abdul Ghani Abdul Khaliq itu, sebagaimana disebutkan
oleh muridnya, Dr. Taha Jabir al-`Ulwani dalam mukadimahnya terhadap kitab
Hujjiyyah al-Sunnah itu (muka surat 13).
Sepatutnya kitab Hujjiyyah al-Sunnah inilah yang muktamad dalam
mencari kefahaman yang tepat dan kukuh tentang hadis, kerana penulisnya adalah
ahli dalam bidangnya, bukannya kitab-kitab kecil ulama yang bukan ahli yang
mencetuskan kontroversi seperti kitab Syeikh Muhammad al-Ghazali. Semoga Astora
tidak terlalu angkuh dengan sedikit pembacaan terhadap kitab-kitab Arab yang
kecil sehingga menuduh orang lain malas membaca, kurang penyelidikan ilmiah dan
sebagainya. Itu syok sendiri namanya, kerana kitab yang dibacanya pun hanyalah
bertaraf picisan dan sekunder, bukan kitab primer atau ummahatul kutub.
Sekian, wassalamu `ala man ittaba`a al-huda.
# Rencana-rencana sebelum ini boleh didapati di laman www.members.tripod.com/mindarakyat2
(ruang ‘Debat Siber’) atau di http://tranung1.tripod.com/alimuda.htm atau http://tranung1.tripod.com/cyber.html
alimuda@hotmail.com
14 Syawal 1421H = 8 Januari, 2001
14 Syawal 1421H = 8 Januari, 2001